CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Food Talk


ShoutMix chat widget

Friday, July 2, 2010

Dulche de leche brownies..yum yum!


Aku dah lama geram dgn brownies ni sejak tgk kat umah Kak Hana.Hurmm...browniesnye yg rangup di atas dan chocolatey di dalam!Tambah pulak ada inti dulce!

Btw, brownies dulce aku mcm tak berapa best rupe dia, sebab dulce tu turun bawah la pulak huhuhu...

Resepi Dulce de Leche Brownies(C & P dari Kak Hana yea)

Bahan-bahan
  • 115g butter (aku main potong je butter tu..about half dari sebuku yg 250g tu)
  • 170g semisweet chocolate @ coklat masakan
  • 25g serbuk koko ( aku letak 3 sudu besar )
  • 3 biji telur L
  • 200g gula - leh kurangkan
  • 1 sk esen vanila
  • 140g tepung gandum ( 1/2 cawan)
  • 100g kekacang - hana x ltk(aku tak letak gak-cg Fly tak suka kacang dlm kek)
  • 250g dulce de leche - hana kurangkan. main agak2 je amik gune sudu(samalah main agak2 jek!)
Cara-cara
  • Panaskan oven suhu 175. Sediakan loyang empatsegi berukuran 20cm. Alaskan dengan oven paper dan ketepikan.
  • Cairkan semisweets chocolate dan juga butter secara double boiler. Bila sudah cair, angkat dari api dan masukkan serbuk koko. Kacau sebati. Ketepikan sebentar.
  • Pukul telur menggunakan whisk. Masukkan gula dan juga esen. Kacau.
  • Masukkan chocolate cair tadi. Kemudian tepung. Gaul sebati. Last skali masukkan kekacang jika suka.
  • Tuang separuh adunan ke dalam loyang. Ambil dulce sesudu demi sesudu dan taruh ke atas adunan.

  • Tuang baki adunan ke atasnya dan bakar selama 35-40min.
  • Keluarkan dari oven dan potong square. Hidangkan.
Tambahan dari aku: Chocolate topping-kalau berbaki leh wat cicah roti atau biskut atau lempeng
1/2 cawan minyak sayuran

1/2 cawan serbuk koko

3/4 cawan susu pekat manis

1/2 camca kecil esen vanilla
secubit garam

Cara: Gaul semua bahan di atas hingga sebati dan masak atas double boiler hingga berkilat.
Hias ikut kreativiti...aku memang surrender bab hias2 ni..hentam sajalah labu...oh ya, yeay!!brownies aku pon merekah jugeee!hahaha...

1 comment:

Hidayah Ismawi said...

yummy .. terliur tengok brownies yg sedap itu :)