CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Food Talk


ShoutMix chat widget
Showing posts with label Ikan. Show all posts
Showing posts with label Ikan. Show all posts

Tuesday, August 24, 2010

Siakap sweet sour

Lauk ni aku bawa balik ke rumah mertua(mak) last weekend.Baru teringat nak upload.Sekali sekala bwk buah tangan kan...aku ni jarang masak..kalau kat umah mak, memanjang maaakan jek...hihi..mak masak sedap..aku ni kira beruntung sebab mak mertua cukup memahami yang aku lagi suka buat kek dari masak2 lauk..tapi harap2 semua tu berubah..aku nak rajinkan diri masak lauk mulai skrg..

Bab ikan, goreng je mcm biasa kasi garing.

Utk sos, aku ikut resepi Chef Hanieliza.Moga2 kena tempias beliau, aku jadi bertambah rajin masak.
Sos sweet sour

Bahan untuk sos:
5 ulas bawang merah (dimayang)
3 ulas bawang putih (dimayang)
1 cm halia (dihiris halus)
1/2 cawan sos tomato
3 sudu besar sos cili
2 biji cili merah (dipotong nipis)
1/2 cawan air.
1 biji tomato (belah 6)
1 pokok daun bawang & daun sup (potong pendek)
Garam dan gula secukup rasa
minyak

** aku tambah: sedikit tepung jagung utk memekatkan sos.
Cara2:


1.Panaskan minyak dan tumiskan bawang merah, baw. putih dan halia.
2.Apabila wangi masukkan sos tomato, sos cili dan air.
3.Masukkan juga cili potong, garam dan gula.**aku masukkan tepung jagung sket
4.Setelah kuah pekat, tuangkan ke atas ikan siakap yang digorengkan tadi.
5.Hiaskan dgn daun sup & bawang dan hidangkan bersama nasi putih dan juga lauk lain.


Ikan ni terpeleot dlm tupperware..sos lak, terover merah huhuhu..yang bestnye, diorg puji leh tahan lah sweet sour aku...adik ipar makan pun bertambah hehehe

Monday, August 16, 2010

Menu Ramadhan:Masakan Siakap Sinohong ..hehehe

Sebenarnya tak sure kategori apa ikan siakap menu berbuka tadi ni.Asalnya nak ikut resepi Chef Kamarul(buku resepi yg aku baru beli last week kat Alamanda) tapi ada kacukan dgn dgn resepi kuah tiga rasa Kak Zana di sini.Hasilnya, sos nye tak pedas dan rasa masam2 manis lak.Lantakler, janji dah selamat masuk perut!hihi!

Siakap masak kacukan tiga rasa(Kak Zana's recipe) dan pedas zamrud(chef Kamarul's recipe)

1 ekor ikan siakap(dilumur kunyit , garam dan disalut tepung jagung & digoreng garing kemudian diketepikan seketika)

Bahan Sos

1 labu Bawang putih
1 labu bawang besar/merah
8 tangkai cili padi (aku letak ikut resepi Chef Kamarul, tapi tak pedas pun!)
2 sudu besar sos cili }
2 sudu besar sos tiram } ikut dan aku letak, tak ikut sukatan pun
2 sudu besar sos tomato }
2 sudu kicap cair - tak ada
2 sudu kicap lemak manis
sedikit garam
sedikit minyak utk menumis

(Tambahan: aku taruk lada benggala sebijik, tomato sebijik, hirisan nenas dan oyster mushroom sket)

Cara-cara buat sos

1. Tumis bawang putih dan bawang merah.Letakkan cili padi.Biarkan seketika .
2. Masukkan sos tiram, sos cili dan sos tomato.
3. Masukkan kicap dan sedikit air.Masukkan lada benggala, tomato hiris, nenas dan mushroom.
4.Masak seketika dan masukkan sedikit tepung jagung utk memekatkan kuah.
5.Tuang sos di atas ikan siakap goreng tadi dan hidangkan panas.
Selamat mencuba!

Amik gambar tak sempat posing2kan ikan ni sebab E-ein mengaruk nak duduk atas kerusi makan..huhuhu

Aku tertarik nak beli buku ni sebab tajuk dia "Resepi 30 minit" hihihi