CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Food Talk


ShoutMix chat widget

Tuesday, May 11, 2010

Flat Cheesecake @ Kek Keju Leper muahaha

Aku dgn Cg Fly mmg peminat cheesecake..tapi kat Kluang ni tak dok Secret Recipe...dah lame teringin nak buat cheesecake tapi aku ingatkan susah buat cheesecake ni..bila belek2 myresipi.com (Kak Hana yg kenalkan aku ke website ni)..aku berjaya cari resipi yg mudah utk buat cheesecake...ape lagi..jom layannnnn..resipinye aku copy paste dari biduri@myresipi.com . Dan 100% ikut resipi( tak pandai nk ubah2 kang tak jadik lak)...Anyway aku buat rebranding name cheesecake ni, Catlina Flat Cheesecake hehe..maybe sbb loyang yg aku pakai besar sgt so kek nye flat sket ah..heh..aku kat opis lagi skrg ni so aku tak rasa lagi kek ni..tapi tadi Cg Fly sms aku (dia kat umah)dia ckp kek ni sedap..leh buat lagi lain kali heh..ni yg rasa bersemangat lagi nk masuk dapur ni huhuhu...





(ngences aku tgk gmbr kek ni..sbb aku tak rasa lagi..ni gmbr amik mlm tadi..sebelum kek masuk fridge...tak sabar nak balik umah tghari ni!)

PS: aku punye la bersemangat, balik dari opis ptg semalam terus ajak Cg Fly g Giant, shopping brg2 nk wat kek, termasuklah beli loyang bawwwuuuu huhuhuhu!(aku suke sgt loyang baru ni, loyang springform..biasa aku pakai loyang yg kene terbalikkan utk kuarkan kek tu...)



SIMPLE CHEESECAKE (Ulasan Catlina:mmg simple,mudah sgt nak buat! )

Bahan-bahan ( 18 cm )
250g cream cheese
200cc/ml fresh cream @ plain yogurt (aku gune plain yogurt..)
2 sudu besar jus lemon
3 sudu besar tepung gandum
2 biji telur
90g gula

Cara-cara
1.Panaskan oven 170 degree. Sapukan loyang dgn butter atau alas dgn kertas minyak pun ok(oven paper)
2.Masukkan semua bahan-bahan ke dalam mixer atau blander. Mix biar sampai jadi cream
3.Masukkan ke dalam loyang dan bakar selama 40-45 minit
4.Setelah hampir masak atau selepas 30 minit bolehlah letak aluminium foil untuk mengelakkan permukaan hangus.
5.Bila sejuk, simpan dalam peti ais semalaman untuk mendapatkan rasa cheese cake yang sedap.


SELAMAT MENCUBA, DIJAMIN MENJADI!!! ;)
To my dear sis : Ultramama , tak dapek nk pos kek ni,mung buat la sendiri , mung kan tgh coti2 sekolah...hahaha..(gelak kejam..)

Posted from Catlinaflybaby on 5th December 2008

No comments: