CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Food Talk


ShoutMix chat widget

Tuesday, May 11, 2010

Puding Karamel

Puding Karamel Resipi Abah

Wiwaaaa..Catlina mengganas lagi kat dapur...(ganas meow2 jek!heh!)..Buat ni malam tadi..& simpan dlm fridge semalaman, tghari tadi dah bleh makan. Dinamakan Puding Karamel Abah sebab kalau kat umah Kelantan, abah aku yg selalu buat puding ni, aku tau mkn je.Semalam tetiba tekak rase teringin nk mkn puding ni, bahan2 pun dah ade.Rasenye mane2 resipi bagi puding ni same je tapi aku amik dari buku resepi Kuih –muih Tradisional by Rubiah Suparman.

(aku buat separuh adunan jer nih)

8 biji telur
1 tin kecil susu pekat manis
2 tin air (sukatan guna tin susu)
½ cwn gula pasir biasa tuh...
1 camca teh esen vanilla

Langkah2:

1.Panaskan gula dlm periuk kecik atau kuali non-stick ,guna api kecil , sehingga gula cair dan berwarna coklat2 sket.
2.Tuang gula cair tadi ke dalam acuan/ loyang.
3.Pukul telur,susu,air dan esen vanilla hingga sebati (aku blend je semua).
4.Tapis dan tuangkan dlm acuan/loyang berisi gula tadi.
5.Kukus 15 – 20 min atau hingga masak.
6.Sejukkan ke suhu bilik, pastu sejukkan dlm fridge semalaman.
7.Sedap mkn sejuk2...best...mcm mkn aiskrim jer heh!

Puding karamel ku nipis je sbb buat 1/2 adunan & pakai loyang cap ayam...aku idamkan bekas putih comel2 cam Kak Hana Jepung & Kak Ana Wahid punye tuh!!

No comments: